zaterdag 11 december 2010

Lucia

Gisteren hebben we het Lucia feest gehad. Het is een typisch Zweeds feest. Ik kan alles wel uitleggen, maar op wikipedia staat het mooi verwoord: http://nl.wikipedia.org/wiki/Luciafeest
Maar waarom nu helemaal speciaal? Janneke was Lucia voor haar school. Dat is een prestieuze titel. Met een mooie kroon met (batterij)lampjes erop. Zij loopt dan voorop en achter haar aan komen alle andere leerlingen. De grote meisjes met een kaars in hun handen, de kleine meiden zonder een kaars en de jongens met een mooie punthoed en een gouden ster in hun handen. Iedereen heeft een lange witte "jurk" aan met een zilveren ´riem´ en alleen Lucia heeft een rode ´riem´. Hierbij een aantal foto´s:









 Zo lopen ze de kerk in. Daar zingen ze vervolgens een aantal typische Lucia liederen. Daarna een korte meditatie en dan nog een aantal liedjes en dan lopen ze weer de kerk uit. We hebben een liedje opgenomen: 








Daarna hadden we een gezellig samenzijn, in de buitenlucht. Phoe dat was koud. Het was buiten minus 10 en het waaide een beetje, nou dan daalt de temperatuur nog meer. SMHI, het Zweedse KNMI, heeft daar een mooie tabel van: bij minus 10 een een, zeer,  zwakke wind  (2 m/s) voelt de temperatuur al aan als minus 14. Voor de getallen en wiskundige lezers van deze blogg heeft het SMHI speciaal een formule ontwikkeld om de gevoelstemperatuur uit te kunnen rekenen: 
Matematisk formel för att räkna ut vindens kyleffekt
Mooi hé!!! Teff = de gevoelstemperatuur, T is de gemeten werkelijke temperatuur in Calcius graden, V is de gemeten windsnelheid in metertjes per seconde. Nou hoe preciezer wilt u het hebben????
Vandaag heb ik heel wat hout in kleine stukjes gezaagd en daarna opgestapeld. Lekker voer voor de kachel. Onze wonderkachel doet het nog uitermate goed. Alleen boven in de slaapkamers hebben we de verwarming aan omdat het ´s nachts teveel afkoelt. Hierbij een foto van onze wonderkachel:

2 opmerkingen:

  1. Wat Leuk!!! Ik heb het wel eens gezien op televisie, wat een sfeer! oogt wel katholiek overigens, ook aangezien Sint Lucia, maar super dat Janneke Lucia is geweest..en Jetty staat er ook erg leuk bij :-))

    Hier is het weer herfst, 9 graden vandaag, gelukkig gaat het snel weer vriezen, hoop zo dat we dit jaar nog kunnen schaatsen!

    Nog 1 weekje school en werken, dan lekker 2 weken genieten met de kids (ja, mijn job geeft mij alle schoolvakanties vrij!!!! )ben dus helemaal in mijn nopjes.

    Dikke kus/knuf voor jullie allemaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Katholiek??? volgens mij erg heidens:)
    maar volgens mij wel heel leuk. En super dat Janneke Lucia mocht zijn. Heel stoer. Het lied klonk ook heel leuk jammer dat ik het niet kan verstaan. Moet hoog nodig weer aan de zweedse cursus maar kan daar vreemd genoeg nu geen tijd voor vinden.
    Dikke knuf

    BeantwoordenVerwijderen