vrijdag 3 december 2010

Jolein is vandaag ook weer thuis gekomen. Vanmiddag heb ik haar opgehaald uit Gamleby. Ze heeft een geweldige week achter de rug. Veel met dieren gewerkt, van varkens tot en met slangen. Ze had daar een kamer met douche en toilet. En op school kreeg ze drie maaltijden en twee keer fika per dag. Ze heeft het zelf ervaren als een geweldige week en wij zien dat ze gegroeid is in zelfvertrowuen en zelfstandigheid. Heerlijk om te zien zo´n grote dochter!!!
De buiten wegen zijn nu goed geschoven en droog gevroren. Maar in de stad zelf is het hopeloos. Veel hobbels en spoorvorming. Vooral die spoorvorming is gevaarlijk. Als in het spoor plotseling een ijsklomp zit kan de auto daaruit springen en is de kans erg groot dat je de macht over het stuur verliest. Dat heb ik vorig jaar gehad met het gevolg dat de auto over de hele weg gleed en uiteindelijk in de sneuuwhoop langs de weg tot stilstand kwam. Gisteren reed ik naar Vimmerby en toen reed er een auto voor mij over de weg waar een beetje losse sneeuw op lag. Je kreeg toen een heel apart verschijnsel. Achter die auto ontstond een sneeuwwolkje waar de auto volledig achter verdween. In Nederland heb ik regelmatig in dikke mist gereden en zag ik naast de voor mij rijdende auto´s ook de omgeving niet meer, Het vreemde hier is dat je de omgeving goed ziet, zelfs ver vooruit de auto die voor mij reed, maar de auto zelf niet meer. En de sneeuwwolk leek meer op een vetvlekje op je bril. 
Dit weekeinde heeft Jetty een verjaardag, gaat Jolein paardrijden en wij zijn thuis verder bezig met van alles en nog wat. Zondag komen Hans en Minka (zij is Nederlandse, hij een Zweed) om met ons Sinterklaas te vieren. Wij geven de kinderen met Sinterklaas kleine kadootjes. De "grote" kado´s komen met kerst. Het is apart om Sinterklaas te vieren in een land wat daar helemaal niks mee heeft. Geen zwarte pieten in de stad, geen Sinterklaasmuziek uit de luidsprekers op straat, geen Sinterklaas journaal, niks, noppes, naka. Best wel jammer, want het is een leuke traditie.
Buiten is het nu minus 12, maar binnen lekker warm.

2 opmerkingen:

  1. De afgelopen dagen heeft het ook flink gesneeuwd in het Hollandse land, uiteraard is dit niet te vergelijken met het heerlijke land waar jullie vertoeven, maar net opgemeten. In 2 dagen tijd kom ik op een flinke 8halve cm sneeuw..helaas is het morgen weer aan het wegtrekken omdat het gaat dooien, maar een mooie start van de winter hebben we.
    Ook het meer is dichtgevroren, waardoor er geen overgang meer te zien is tussen land en meer, op de kaderanden na...het is supermooi, en ook gevaarlijk. Astor is bijna hierdoor door het dunne ijs gezakt omdat hij gewoon over het ijs liep...en die is nog geen cm dik..maar liep goed af, op een paar natte achterpoten en flinke schrik na....

    Dikke kus...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vanochtend werd ik wakker en de sneeuw smelt heeeel hard weg. jammer maar niks aan te doen. Rick en Roos maken nu de tuin smurrie vrij zodat we zo niet uit kunnen glijden. Zo naar opa en oma Celie en kijken wat de pieten daar in de schoenen hebben gedaan.
    Dikke knuf voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen