donderdag 28 oktober 2010

Nog meer werk en bureaucratie

Joepie! Ze hebben gebeld of ik ook morgen en in het weekend kan werken. Uiteraard wil ik dat. Uiteindelijk werk in deze maand ruim een week bij de gehandicaptezorg.
Tijdens mijn FAS3-werk (het werk met de werkeloze) vertelde iemand over haar tijdelijke werk binnen de ouderenzorg. Zij werkt af en toe als invalkracht (net zoals ik bij de gehandicaptezorg) bij een instelling met demente mensen. Zij vertelde dat iemand van de afdeling af en toe naar buiten mag, maar dan een GPS armband omkrijgt. Verdwalen ze of komen niet op tijd terug dan belt de instelling de politie (!) en die kan de bewuste persoon opsporen en terug brengen. Ik had gelijk een beeld voor mij dat ze bij de instelling een groot scherm hadden van vimmerby waar allerlei lampjes knipperen van personen die rondlopen. Was dus niet zo. Maar dat de politie aan de pas komt, lijkt mij een beetje te heftig.
Een ander apart iets is het invullen van aanwezigheidsrapporten. De werkelozen moeten elke 30 dagen een rapport inleveren bij het arbeidskantoor. Op het rapport moeten ze aangeven of ze bij mij zijn geweest of hebben gewerkt of vrij hebben gehad (over het vrij hebben zal ik een andere keer op vertellen). Echter wanneer zij deeltijd werken of 's avonds of in het weekend, kunnen ze dat niet aangeven op het formulier. En aangezien ik moet tekenen dat ze naar waarheid het rapport hebben ingevuld heb ik aan het arbeidskantoor gevraagd hoe ik daarmee moet omgaan. Het antwoord: tja, dat weten wij eigenlijk ook niet zo goed. Het rapport gaat er eigenlijk vanuit dat iemand of heeltijds werkt of helemaal niet..... Met andere woorden: vul maar in en ik heb soms echt geen idee of het goed is. Want de werkelozen hoeven niet bij mij de hoeveelheid uren die ze hebben gewerkt bij een ander tegen loon in te leveren. Heerlijk land Zweden!!!
Vandaag een gesprek gehad op school over de vorderingen van Jolein. Erg positief!! In Nederland haalde Jolein altijd een onvoldoende voor wiskunde en nu heeft ze een ruime 7! En begin van het seizoen is ze overgestapt van Zweeds-voor-buitenlanders naar gewoon Zweeds (ofwel Zweeds die elk zweeds kind krijgt) En wat blijkt: ook daar presteert ze erg goed! Geweldig toch en dat naar ruim 3,5 jaar in Zweden.

1 opmerking:

  1. Ah, I love the smell of bureaucracy in the morning... In Zweden zijn ze dus net zo erg als in Nederland, zo te lezen.... *grinnik*

    Fijn dat het met Jolein zo goed gaat op school! Een gemiddelde zeven voor wiskunde? Wow... dat zal ik echt nooit halen (als ik ooit weer naar school had gemoeten dan he?)

    BeantwoordenVerwijderen