maandag 22 april 2013

Bijna een jaar later

Hallo allemaal!


Tjonge jonge dat was lang geleden. Ik zal jullie een beetje bijwerken van het afgelopen jaar en begin met Sake. Hij kreeg zomerwerk vorig jaar bij de sociale dienst en dit werd in september verlengd en daarna kreeg hij een vaste baan op 6 januari dit jaar, precies 6 jaar nadat we naar dit mooie land verhuisd waren. Verder preekt hij af en toe in onze kerk en helpt mee bij zondagsschool plus dat hij een oudste is in onze gemeente. 

Jolein is goed overgegaan naar de 2 van het gymnasium met de inrichting exacte vakken. Veel wiskunde, scheikunde, natuurkunde en biologi. Ze wil graag juf worden voor kinderen in de middenbouw en ziet er erg naar uit om te beginnen met haar studie op de universiteit volgend jaar. Ze heeft vakantiewerk gehad bij Nederlanders in de buurt. Dat liep niet erg goed, hele hoge eisen op Jolein alleen maar om dat ze nederlandse is. Nu heeft ze een andere vakantiebaan gekregen bij een café hier in de buurt aan het meer. Daar ziet ze erg naar uit. Ze is bezig met rijlessen, hier kan je rijlessen nemen bij je vader of je moeder. In ons geval bij haar vader brrrrrrr ik zou niet durven hihi. Over vier weken gaat ze afrijden en dan maar hopen dat ze in 1 keer slaagt. Ze heeft een heerlijke vriendengroep die samen leuke dingen ondernemen.

Janneke gaat goed, haar Zweeds ontwikkeld zich goed ondanks haar dyslexie. Ze heeft extra lessen in Zweeds en Engels en dat werpt zijn vruchten af. Met wiskunde is bijna bij haar klasgenoten toen ze groep 7 begon had ze een achterstand van 4 jaar nu in groep 8 een achterstand van 1,5 jaar. We zijn erg trots op haar. Ze heeft een hele goeie vriendin Viktoria, Vickan, en ze geniet van alles. Morgenavond gaat ze met Sake naar Kalmar , 150 km verderop, om naar haar school van keuze te kijken. Het wordt het theatergymnasium, ze wil graag actrice worden met als grootste droom op de rode loper bij de uitreikingen van de Oscars.

Jetty is een heerlijk grietje dat geniet van het landelijke leven dat we leven. Haar beste vriendin, Alice, woont in de buurt en ze spelen zich bijna dood ( een uitdrukking van Astrid Lindgren). Ze hebben heeeeel veeeel lol samen en genieten veel. Computers neemt een steeds grotere rol in haar leven. Op school gaat het goed maar ze gaan haar ook testen op dyslexie we zullen zien wat daar uitkomt.

Ikzelf ben begonnen met een lerarenopleiding en dan mag ik les geven op gymnasienivå of volwassenonderwijs. Ik studeer Zweeds als tweede taal en Engels. Ik ben dit termijn begonnen en ik geniet volop. Over 5 jaar ben ik klaar en dan kan ik les gaan geven. Daar zie ik erg naar uit. Vorig jaar december heb ik mijn diploma gehaald van het gymnasium ik ben er erg blij mee. Naast mijn studie werk ik af en toe bij SFI als leraar Zweeds. Ik ga de hele zomer werken daar, 3 keer in de week. Zoooo leuk.

Vergeef mij mijn Nederlandse fouten. Het is moeilijk soms om woorden te vinden en de goeie grammatica te gebruiken als je de hele dag bezig bent met Zweeds en amper nog Nederlands schrijft ;)

Ik hoop dat ik snel weer een berichtje plaats.

Kram

2 opmerkingen:

  1. HE ! Ik had ene reactie geplaatst...zie m niet??

    Never mind.. gaaf dat je weer schrijft! xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee die is niet meegekomen...nu maar hopen dat ik het weer een tijd volhou het schrijven op de blog ;)

    BeantwoordenVerwijderen